lauantai 17. maaliskuuta 2012

Sumuisten muurien kamelit

"He who has not climbed the Great Wall is not a true man."  - Mao Zedong -

Tänään lähdimme Great Wall - Kiinan muuri matkalle Mùtiányun alueelle! Sumu oli ihan hurja, kuulemma Finnairin koneet eivät tänään aamulla pystyneet laskeutumaan Pekingiin. Matkaan lähdettiin kuitenkin, eikä se sumu oikein päivän aikana hälvennytkään. Illalla satoi. Ja sääennuste eilen lupasi täksi päiväksi +17 aurinkoista!

Onneksi hotellin muurivastaava vähän varoitteli meitä kylmyydestä, ja ehdimme hakea vähän lisää varavaatetta mukaan. Muuri on aika korkealla, joten siellä oli vähän luntakin maassa ja viileää.

Bussi haki meidät 8 jälkeen ja opas Melanie rupatteli koko matkan. Hän kertoi Sacred Wayn ja muurin historiaa, sekä jade- ja silkkibisneksestä Kiinassa. Sacred Way on osa Ming Tombseja, jonne on lähes kaikki keisarit haudattu. Lohikäärme on keisarin mieliolio ja lempiväri keltainen. Vain keisarit numerot 1, 2 ja 7 on haudattu muualle. Ja tämä kaikki liittyi feng shuihin jollain tapaa, jota en ihan ymmärtänyt. Yin ja Yang, pahat vuoret ja tasapaino siihen liittyivät. Tiesittekö muuten, että appelsiini on yin, ja kun sitä tarpeeksi syö niin se aiheuttaa naiseudellaan sisäistä kuumuutta. Sen vastineeksi pitää syödä yang porkkanaa, joka mieheydellään sitten viilentää tilanteen tasapainoon!

Kävelimme parin kilometrin matkan ja katselimme isoja kivipatsaita. Ensimmäisenä tämän hautapaikakseen valinnut keisari oli rakennuttanut tien ja patsaat sen molemmille puolille. Hieman taisi olla suuruudenhullu ja itseensä tyytyväinen, kun tuommoisen hautamuistomerkin itselleen halusi. Muut keisarit sitten matkivat ja heidät haudattiin samalle alueelle, noin tunnin matkan päähän Pekingistä.

Sen jälkeen kunnon kiertoajelun tapaan (meitä oli 14 samassa pikkubussissa) meidät vietiin jadetehtaalle. Nyt sitten tiedämme, että jadea tuottavat Kanada, Uusi-Seelanti, Burma ja Kiina. Kiinan on tietenkin suurin 70% tuottaja ja "best quality" löytyy täältä myös. Jade auttaa lähes kaikkeen, naama tulee nätiksi ja sydän tykkää, rahaa tulee tilille ja voi niistä tehdä tyynynkin. Se kuulemma viilentää, jos pää kuumenee liikaa (esimerkiksi sitä appelsiinia syömällä). Cold brain - warm feet on tärkeää.

Tehtaalla oli paljon erilaisia patsaita ja koruja, ja aika arvokkaita olivat. Tyynille kerroin, että tässä mies tekee töitä ja jadekorua. Tyyni kommentoi: "Sedän tietokone on aika vanha". Näyttihän se vähän läppäriltä.

Sitten matkasimme vielä noin tunnin itse muurille. Saavuimme sinne 12.30 ja lähdimme kotiin päin jo 14.00. Muuriosuus jäi aika lyhyeksi, mutta kyllä me näimme sitä ihan tarpeeksi siinä mitä sumussa nyt siellä näkyi. Pikku-Touho matkasi sinne rintarepussa, eikä hieman kosteilla portailla sutiminen ollut ihan helppoa. Tuli ihan Kilimanjaron reissu mieleen, sielläkin oli monen päivän ponnisteluiden jälkeen huipulla sumua. Ei sitten ihan ollut niitä näkymiä kuin postikorteissa tälläkään kertaa. Portaat ja muurin jykevyys kyllä yllättivät, ihan valtavasta muurista siinä kyllä on kyse. Matkaoppaan mukaan rakentaminen alkoi 221 eKr Qin dynastian aikana. Legenda kertoo, että 180 miljoonan kivikuution lisäksi muurista löytyy myös sitä rakentaneiden vankien luita.

Hieman kornia olivat muurilla makoilevat kamelit, joita sai kuvata vain maksusta. Samoin sieltä löytyi Subway-ruokapaikka ja myyjät myivät hieman liian aktiivisesti 1 dollar t-paitoja. Muurille ylös ja alas pääsimme hiihtohissin tapaisen cable carin avulla.

Paluumatkalla meidät vietiin vielä silkkitehtaalle. Siellä näytettiin miten silkkiä syntyy, silkkitoukat ne vaan mutustavat mulperin lehtiä ja sitten koteloituvat. Siitä kotelosta se silkki sitten saadaan kastamalla ja venyttämällä, ikään kuin tahmeaa hämähäkinseittiä.

Kotona olimme viiden maissa ja aika väsyneitä me oltiin, jaksettiin kuitenkin käydä vielä japanilaisessa syömässä sushia. Sitten olikin hyvä mennä hotelliin huilimaan.